04/04/2017

En storm af succes

Big Dutchman åbner helt nyt hovedkontor i Malaysia

25 år efter Big Dutchman (BD), den førende virksomhed på verdensmarkedet for moderne svine- og fjerkræsproduktion, vovede at bevæge sig ind på de nye markeder i Asien, kan man sætte endnu en milepæl i sin fremadstormende udvikling på det mest folkerige kontinent i verden: et helt ny regionalt hovedkontor med logistikcenter for Asien-Stillehavsregionen blev for nyligt åbnet i Malaysia. Big Dutchman har investeret næsten 25 millioner euro i projektet.

Hovedkontoret er det største og mest moderne center i hele Big Dutchman koncernen, som i øjeblikket er aktiv i 120 lande og har omkring 3.000 ansatte. Hvordan kan verdens befolkning blive ernæret i år 2050, og hvem skal gøre det?" Ved den store åbning af centret fokuserede Bernd Meerpohl, administrerende direktør i BD-gruppen, på dette spørgsmål, som BD har identificeret som en fremtidig opgave, man skal løse. "Jeg er sikker på, at mange ideer til, hvordan man løser dette problem, vil blive udviklet lige her," sagde Meerpohl og takkede alle, der havde medvirket til udvikling og opbygning af centret.

Imødekomme efterspørgslen efter sunde fødevarer

Jan Hofstede, chef i BD Asia, forklarede de betydelige investeringer i Asien: ”Det er et vigtigt skridt i forhold til at imødekomme den stigende efterspørgsel efter udstyr til husdyrsproduktion, særligt fra fjerkræssektoren i denne region af verden.” For ham er dette hovedkontor med sine 26.000 kvadratmeter lagerplads og kontorlokaler et signal om, at Big Dutchman er fast forpligtet til at etablere moderne og bæredygtige systemer til husdyrhold og kødproduktion på permanent basis i denne hastigt voksende del af verden.

Seks ud af ti æg i verden lægges i Asien. Kontinentet producerer næsten en tredjedel af alt fjerkræskød over hele verden samt hver andet slagtesvin. Disse tal bør ikke komme som en overraskelse: 60 procent af verdens befolkning lever i Asien-Stillehavsregionen; efterspørgslen efter animalske produkter er stigende.  ”Vi ønsker at imødekomme denne efterspørgsel ved at tillade en produktion, der er så sikker, ren, effektiv og dyrevenlig som mulig,” sagde Bernd Meerpohl, og tilføjede, at dette mål kræver, at Big Dutchman ”tilbyder sine løsninger på stedet, i tæt kontakt med producenter og forbrugere, og tager sit ansvar som leverandør på sig”.

Et videncenter for moderne husdyrproduktion

Bygget kun ni år efter den forrige placering er det nye center fem gange større end sin forgænger. Malaysias hovedstad Kuala Lumpur er kun 30 kilometer væk. Bekvemt beliggende nær den store Port Klang-containerhavn, passer hovedkontoret og logistikcentret godt ind i miljøet og infrastrukturen. Der er endvidere tilstrækkelig plads til yderligere vækst.

Et solpanel på størrelse med to fodboldbaner er blevet installeret på lagerets tag for at levere grøn energi. De forskellige præsentations- og undervisningslokaler omdanner hovedkontoret til et videncenter for moderne husdyrproduktion, én af grundene til, at Yang Berhormat Dato' Seri Ong Ka Chuan, viceminister for international handel og industri i Malaysia, hyldede virksomheden fra Nordtyskland under den store åbning og udtrykte sin taknemmelighed for BD’s engagement. Han overværede ceremonien med snoreklipning, som blev efterfulgt af den traditionelle og farverige løvedans, ligesom den hollandske ambassadør i Kuala Lumpur, Karin Mössenlechnere, gjorde det.

Big Dutchman’s historie

Starten på Big Dutchman i Asien er meget mere beskeden. I 1992 boede og arbejdede Jan Hofstede i et lille, privatejet hjem i Kuala Lumpur med sin kollega, ven og mentor Bo Molin. De udførte et stykke pionerarbejde: BD, som opererer fra den lille by Calveslage nær Vechta, Tyskland, var på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt og blev den vigtigste leverandør af teknologi til husdyrproduktion i Asien-Stillehavsregionen.

I dag har BD kontorer i Thailand, Indonesien, Vietnam, på Filippinerne, i Myanmar og Australien. “Den finansielle krise i 1997, udbruddet af SARS-virussen, fugleinfluenza og den store recession i 2008," er ting, som Jan Hofstede remser op, idet han genkalder sig de stormfulde tider. Han gør brug af termer fra det nautiske sprog for at illustrere den udholdenhed, der var nødvendig, for at holde ”skibet” sejlende. “Ikke alene overlevede vi alle disse storme, vi holdt også kursen og oplevede fortsat vækst i hele perioden.”

Big Dutchman’s administrerende direktør Bernd Meerpohl ser det som et klart tegn på “den høje efterspørgsel på vores produkter i denne region af verden”. 25 år efter ekspansionen til verdens mest befolkningsrige kontinent, fortsætter mere end 800 medarbejdere og agenter i Asien alene med at skrive succeshistorie for Big Dutchman. 280 af disse har base i det nye hovedkontor i Malaysia. Teamet fejrede den store åbning af det nye regionale hovedkontor med logistikcenter sammen med over 300 andre gæster – kunder, leverandører og konstruktører - fra hele verden.